Την Τετάρτη 29 Ιουλίου είχε προγραμματιστεί να πραγματοποιηθεί, στο χωριό Ρωμανού στη Λήμνο, η παράσταση ΜΕΤΑΝΟΕΙΤΕ από το θίασό μας. Αυτή η παράσταση μετά από ένα πλούσιοι παρασκήνιο πιέσεων και απειλών από το σύνολο σχεδόν των τοπικών αρχών (Δήμος, εκκλησία και αστυνομία) δεν πραγματοποιήθηκε ποτέ.
Ακολουθεί το κείμενο της ομάδας Α-φθονία (που προσπάθησε να διοργανώσει αυτήν την παράσταση) σχετικά με τα γεγονότα που οδήγησαν στη λογοκρισία και την τελική απαγόρευση της παράστασής μας.
Το κείμενο της Α-φθονίας:
Ένα χρονολόγιο της λογοκρισίας.
Πριν λίγες βδομάδες, έπειτα από επικοινωνία με την θεατρική κολεκτίβα tsiritsantsoules, που γιορτάζει φέτος τα 20 χρόνια της, αποφασίσαμε να συνδιοργανώσουμε την θεατρική τους παράσταση και στην Λήμνο, ως ενδιαμεσο σταθμό απο την μεγάλη τους περιοδεία σε όλη την Ελλάδα. Γνωρίζοντας ότι ο καλλιτεχνικός χώρος, έχει δεχτεί ένα τεράστιο πλήγμα με τις εξελίξεις των τελευταίων μηνών, το ελάχιστο που μπορούσαμε να κάνουμε ήταν να στηρίξουμε ως Αφθονία το εργο τους, το οποίο ασκούν επαγγελματικά και βιοπορίζονται από αυτό, όπως τόσοι και άλλοι καλλιτέχνες.
Για εμάς θα ήταν η πρώτη πολιτιστική δράση στο νησί της Λήμνου, όπου έχουμε μετακομίσει μόνιμα τον τελευταίο χρόνο. Η παρασταση θα είχε ελεύθερη είσοδο με ανοιχτή συμμετοχή, αλλά και θα γινόταν συλλογή ειδών πρώτης αναγκης για να δοθούν στην συνέχεια στο Κοινωνικό Παντοπωλείο, ως έμπρακτη κίνηση αλληλεγγυης μιας πολυεπίπεδης πολιτιστικής δράσης.
Επικοινωνήσαμε λοιπόν άμεσα με τον κοινοτητάρχη του χωριού Ρωμανού, όπου δραστηριοποιούμαστε με πολλές δράσεις και προτζεκτ, και διατηρούμε πολύ υγιείς σχέσεις με την τοπική κοινότητα που μας έχει αγκαλιάσει, τουλάχιστον στην πλειοψηφία της. Θετικός λοιπόν ο κοινοτάρχης μας ρώτησε τι θα χρειαστούμε. Εμείς απαντήσαμε ότι θα χρησιμοποιηθεί ο ανοιχτός και όμορφος πλακόστρωτος χώρος με την πηγή, στην είσοδο του χωριού, ρεύμα θα παίρναμε κατοπιν συννενόησης με τον τοπικό σύλλογο και καρέκλες, τις οποίες μας ανεφερε ότι θα ζητήσει από τον Δήμο και να μην ανησυχούμε. Αναφέραμε δε, ότι δεν θέλουμε να ενοχλήσουμε, οπότε θα κρατούσαμε την διάρκεια και ένταση της εκδήλωσης στο ελάχιστο, και η απάντηση του ήταν μην ανησυχείτε καθόλου γι αυτό και ότι χρειαστείτε μου λέτε.
Τρεις ημέρες πριν την παράσταση, λαμβάνουμε κλήση απο τον κοινοτάρχη, ο οποίος μαγκωμένος μας ρωτάει για το περιεχόμενο της παραστασης, γιατί έλαβε όπως είπε τηλεφωνα και ήθελε να γνωρίζει “αν προσβαλονται τα θεία”. Αφού του εξηγήσαμε και ήταν θετικός, του επαναλαβαμε το θέμα των καρεκλών ως τεχνικό ζήτημα και έληξε εκεί.
Μία ημέρα πριν την παράσταση το απογευμα, μας καλεί ξανά ο ίδιος, ζητώντας μας να ετοιμάσουμε ένα έγγραφο με το οποίο θα γνωστοποιούμε στην νομική υπηρεσία του Δήμου Λήμνου, ότι θα χρησιμοποιηθεί ο εν λόγω χώρος για θεατρική παράσταση και χαρακτηριστικά μας είπε να αναφέρουμε και ότι θα γίνει συλλογή ειδών για την στήριξη του Κοινωνικού Παντοπωλείου, όπως και ότι έχει επικοινωνήσει και με τον Αντιδήμαρχο κ. Μπουμπουρα για το θέμα. Όλα καλά πιστεύαμε ως εκεί.
Το πρωί, μέλος της Αφθονία, καταθέτει νωρις το πρωί ένα έγγραφο με όλα τα στοιχεία όπως ζητήθηκε χωρις βέβαια να αναφέρει ούτε τον τίτλο της παράστασης ή άλλες πληροφορίες για αυτή, τονίζοντας κιόλας την κίνηση αλληλεγγύης. Γίνεται λοιπόν, κλειστή συζήτηση με τον Δήμαρχο κ. Μαρινάκη και τον αντιδήμαρχο κ. Ποντικα, όπου στην αρχή ήταν σε έντονο έως προσβλητικό τρόπο, με ένα κύριο σημείο ερωτήσεις τύπου “ποιοι είστε εσείς”, “πως μπορώ να δώσω άδεια χωρίς να ξέρω περι τίνος πρόκειται η παράσταση”. Στην συέχεια όμως όταν αναφέραμε τα διάφορα προτζεκτ που κάνουμε από την εμπρακτη στήριξη του Φιλοζωικού Σωματείου με την πρωτοβουλία μας Lemnos Dogs in motion, με την δημιουργική ανακύκλωση και το προτζεκτ μας Precious Plastic Greece, την φύτευση 230 δέντρων τον Μάρτιο για την δημιουργία βρώσιμου δάσους, τα εκπαιδευτικά βίντεο με θέμα την ενέργεια που ετοιμαζουμε αυτή την βδομάδα σε συνεργασία με το δίκτυο Sustainable Energy Youth Network και ακόμα περισσότερα, ο Δήμαρχος είπε “γιατί δεν είχαμε συναντηθεί νωρίτερα;”. Συμφωνήσαμε να συναντηθούμε στο προσεχές μέλλον για να ερευνήσουμε τρόπους συνεργασίας. Ανέφερε λοιπόν ότι άτυπα μπορεί να γίνει η παράσταση αλλά την επόμενη φορά να γίνει κανονικά η διαδικάσία. Έληξε η συζήτηση μας σε ενα καλό κλίμα.
Αμέσως επικοινωνήσαμε με τον κοινοτάρχη για το θέμα των καρεκλών, που κατόπιν εορτής καταλάβαμε ότι δεν πίστευε να περνούσαμε τον “ύφαλο” του Δήμου.
Είκοσι λεπτά αργότερα, λαμβάνουμε κήση από τον Δήμαρχο, που χαρακτηριστικά μας είπε ότι με το που φύγαμε, σε 10 λεπτά έγιναν απανωτά τηλεφωνήματα και μας ρώτησε ξανα για το είδος της παράστασης όπου του εξηγήσαμε ξανά. Μας ζήτησε τότε να το κάνουμε σε ιδιωτικό χώρο, για να μην υπάρχουν προβλήματα. Απανωτή κλήση από τον Κοινοτάρχη, που μας αναφέρει ότι ο Δήμαρχος είπε όχι (!!), και του εξηγήσαμε ότι το ναι έγινε όχι μετά από κάποια τηλεφωνήματα αλλά τον ευχαριστούμε. Μας ρωτά αν θα γίνει η παράσταση, του λέμε ναι εννοείται, ρωτάει στο Ρωμανού, του λέμε ναι και κλείνει εκεί η συζήτηση, μιας και προγραμματίζαμε να γίνει σε δικό μας ιδιόκτητο χώρο όπου είχαμε φυτέψει πριν από λίγο καιρό μερικά δέντρα. Λίγες ώρες πριν την παρασταση, χορτοκοπτικά να ζεσταίνονται και δημόσια ανακοίνωση για την αλλαγή του χώρου.
Μία ώρα μετά, ερχόμαστε σε συμφωνία με ένα άλλο ιδιωτικό χώρο, που με όλα τα νόμιμα και απαραίτητα μέσα (συμφωνητικό κτλ) προσφέρθηκε να φιλοξενήσει την παράσταση. Δεύτερη ανακοίνωση αλλαγής τοποθεσίας από μεριάς μας και σε λίγα λεπτά αρχίζει το πραγματικό θέατρο του παραλόγου και του αίσχους.
Οι ιδιοκτήτες του χώρου, λαμβάνουν απανωτές κλήσεις από τον Δήμο, ο οποίος αν και συγκαταβατικός είχε λάβει απίστευτες πιέσεις από την Μητρόπολη, κλήσεις από την Μητρόπολη που με τον χειρότερο τρόπο ανέφερε ψεύδη ότι το βιβλίο και η παράσταση έχει αφοριστεί (???), ότι θα σταματήσουν την παρασταση όπου και να παιχτεί, ότι θα γίνει δυσφήμιση και κυνήγι με όλα τα μέσα και πολλά άλλα. Τέλος, ανέλαβε και η αστυνομία, η οποία κάλεσε επίσης και ανέφερε ότι θα γίνουν συλλήψεις όπου και να γίνει η παράσταση και άλλα απειλητικά.
Εμείς, σε συνεχή επικοινωνία με τους ιδιοκτήτες και με τους καλλιτέχνες, πήραμε την απόφαση της ακύρωσης της παραστασης, αρχικά για να προστατέψουμε τον ιδιωτικό, και το τονίζουμε, ιδιωτικό χώρο που με αγάπη και ενδιαφέρον προσφέρθηκε να φιλοξενήσει μια πολιτιστική δράση.
Αυτά όσο αφορά το ιστορικό της ιστορικής για εμάς 29ης Ιουλίου, που είναι μια μαύρη μέρα τόσο για το όμορφο νησί της Λήμνο, αλλά όχι μόνο.
Τα ζητήματα τωρα είναι πολλαπλά και θα αναλυθούν περαιτέρω ελπίζουμε σε πιο πολυσυλλογικό επίπεδο.
Ελευθερία λόγου και έκφραση (Αρθρο 14.1 Συνταγμα), η ανεξιθρησκεία (Άρθρο 13 παρ.2), και βέβαια η χρήση του ελευθερου και δημόσιου χώρου.
Δεν νοείται από τον οποιοδήποτε, να γίνεται οποιαδήποτε μορφή λογοκρισίας ή ελεγχου περιεχομένου, προκειμένου να δοθεί η όποια άδεια σε δημόσιο χώρο, πόσο μάλλον οι μαφιόζικες τακτικές απειλών, από θεσμικούς παράγοντες ακόμα και με αυτον το “ατυπο” τρόπο.
Δεν νοείται να γίνεται επίθεση σε ιδέες και πόσο μάλλον πολιτιστικές δράσεις με άμεσο κοινωνικό όφελος, απλά και μόνο γιατί κάποιοι νιώθουν θιγμένοι πριν ακόμα δουν την όποια παρασταση, διαβάσουν ένα βιβλίο, πόσο μάλλον να στερούν από άλλους πολίτες να επιλέξουν και να κρίνουν μόνοι τους το όποιο αποτέλεσμα.
Δεν νοείται να δεχτούμε κηρύγματα και κυνήγια μαγισσών, στην μικρή τοπική κοινωνία μας, όπως και οπουδήποτε αλλού, που μας θυμίζουν άλλες εποχές, που και τότε η Εκκλησία, Αστυνομία και Αρχές είχαν παρόμοια αντανακλαστικά και συντονισμό.
Δεν νοείται να αφήσουμε αυτούς που κηρύττουν αγάπη και σεβασμό, να σταματάνε δράσεις αλληλεγγύης όπως η συλλογή τροφίμων για ευπαθείς ομάδες ή να ορίσουν τι πρέπει να βλεπουμε, ακουμε, κάνουμε ή ποιον αγαπάμε και με ποιον τρόπο.
Πρέπει να τονίσουμε όμως, ότι αυτό που μας χαροποιεί ιδιαίτερα, είναι όμως τα αντανακλαστικά ανθρώπων από την Λήμνο και αλληλέγγυων από πολλά μέρη, που κατανόησαν έστω και αποσπασματικά την ουσία αυτής της μαύρης πρωτιάς που πήρε η αγαπημένη μας Λήμνος.
Εμείς ως Αφθονία, ήρθαμε στην Λήμνο με μόνο στόχο την επιδίωξη μιας νέας, υγιούς και ισορροπημένης ζωής, με τεράστια διάθεση για δημιουργικότητα, αλληλέγγυα προσφορά και αγάπη για ένα νησί και τους ανθρώπους του, από το οποίο προερχόμαστε και δεν μας γέμιζαν μόνο λίγες βδομάδες το καλοκαίρι. Ένας τόπος μαγικός, με ανοιχτούς ορίζοντες και ιστορίες από τις Αμαζόνες μέχρι τους Κάβειρους και ακόμα παραπέρα.
Αποδεχόμαστε όλους τους ανθρώπους με τις όποιες ιδιαιτερότητες τους και πιστεύω, εκτός εννοείται από φασίστες, ρατσιστές και παιδεραστές, επιδιώκοντας με μοιρασμα γνώσης και πράξεων να γινόμαστε κάθε μέρα λίγο καλύτεροι. Και δεν θα σταματήσουμε.
Αυτη την φορά ήταν οι Τσιριτσάντσουλες και η παράσταση “Μετανοείτε”, αυτή την φορά ήταν οι ιδιοκτήτες του χώρου (που τους ευχαριστούμε απεριόριστα), αυτή την φορά ήταν η Λήμνος. Αύριο θα είναι ένα βιβλίο, ένα έργο τέχνης, μια λέξη, ένας άνθρωπος, ένα άλλο μέρος, δυο παιδιά που φιλιούνται. Και δεν πρέπει να το αφήσουμε να ξανασυμβεί.
Όπως είχε αναφέρει ο Χρόνης Μισσιος, “είναι εύκολο να φτιάξεις μια ιδεολογία η θεωρία και να καλέσεις τους ανθρώπους να την εφαρμόσουν. Είναι όμως τρομερά δύσκολο, ως ανυπέρβλητο, να ξεπεράσεις το εμπόδιο του εαυτού σου και της κουλτούρας που σου πότισαν από τα γεννοφασκια σου και τα δεσμά που έχει δέσει γύρω σου το σύστημα”
Η αλληλεγγύη είναι και θα παραμένει το όπλο μας.
Για τον λόγο αυτό, καλούμε όλους/ες
– Την Κυριακή, 2 Αυγουστου, 5-8 η ώρα, στην είσοδο του χωριού Ρωμανού, θα γίνει συλλογή ειδών πρωτης αναγκης όπως είχε προγραμματιστεί να γίνει στην παράσταση για να διατεθούν στο Κοινωνικό Παντοπωλείο ως πρώτη κίνηση
– Όπως πλημμυρισετε με κόσμο όλες τις παραστάσεις των Τσιριντζαντσουλων από τις Σκουριές μέχρι την Κέρκυρα και ακόμα παραπέρα και ελπίζουμε και στην Λήμνο ξανά.
– Οπως επικοινωνήσετε μαζί μας, τόσο σε ατομικό αλλά και συλλογικό επίπεδο στο afthonia.lemnos@gmail.com για τον συντονισμό των επόμενων κινήσεων και δράσεων σε ένα πιο ανοικτό και συλλογικό επίπεδο, με θεματικές την ελευθερία του λόγου και έκφρασης, όπως και της επαναδιεκδίκησης του ελεύθερου δημόσιου χώρου, αλλά και της έμπρακτης αλληλεγγύης
Για την Α-φθονία
Λήμνος 30/7/2020